Het boze oog en haar behandeling
Door: Shaykh Al-Islam Ibn al-Qayyim al-Jawziyya RahimahuAllaah
Bron: Zaad-oel-Ma'aad
Authenticatie gebaseerd op de werken van : Shaykh Mohammed Nasr ad-Din al-Albani
Bismillaahi-r Rahmaani-r Raheem
Alle lof zij Allaah, wij smeken om Zijn hulp en Zijn vergeving. Bij Allaah zoeken wij onze toevlucht tegen het kwade van onze ziel en onze slechte daden. Wie door Allaah geleid wordt, kan niet op een dwaalspoor gebracht worden en wie door Allaah op een dwaalspoor gebracht wordt, kan door niemand geleid worden. Ik getuig dat geen godheid het waard is om aanbeden te worden behalve Allaah, De Enige die geen deelgenoten heeft, en dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is.
We zullen In Shaa Allaah eerst beginnen met een aantal Ahadith van de Profeet (vrede zij met hem):
Ibn 'Abbaas (radiAllahu 'anhu) levert over dat de Boodschapper van Allaah (vrede zij met hem) gezegd heeft: ''Het boze oog is een werkelijkheid en als iets de voorbestemming vóór zou kunnen zijn, dan zou het wel het boze oog zijn.'' [1]
Anas (radiAllahu 'anhu) levert over: ''De Profeet (vrede zij met hem) heeft ar-Ruqya [2] toegestaan voor de giftige beet, het boze oog en eczeem.'' [3]
Abu Hurayra (radiAllahu 'anhu) levert over dat de Boodschapper van Allaah (vrede zij met hem) gezegd heeft: ''Het boze oog is een werkelijkheid.''
'Aisha (radiAllahu 'anha) levert over: ''Degene die aan oorsprong lag van het boze oog, werd bevolen om zijn rituele wassing te verrichten en degene die erdoor getroffen werd, om zich met dat water te wassen.'' [4]
'Aisha (RahiAllahu 'anha) levert over: ''De Profeet (vrede zij met hem) heeft me bevolen, of heeft bevolen, om ar-Ruqya te verrichten tegen het boze oog.'' [5]
'Ubayd Ibn Rifa'a az-Zurqi levert over dat Asma' Bint 'Umays gezegd heeft: ''O Boodschapper van Allaah! De Banu Ja'far zijn getroffen door het boze oog. Moet ik ar-Ruqya uitvoeren op hen? Hij zei: Ja, als iets de voorbestemming vóór zou kunnen zijn, dan zou het wel het boze oog zijn.'' [6]
Abu Umama Sahl Ibn Hunayf levert over: 'Amir Ibn Rabi'a zag Sahl Ibn Hunayf zich wassen en hij zei: ''Bij Allaah! Ik heb nooit een gelijkaardige dag of een gelijkaardige huid als van een jong meisje gezien!'' Sahl stortte in en de Boodschapper van Allaah (vrede zij met hem) kwam naar 'Amir en zei hem op een kwade toon: ''Waarom doodt iemand van jullie zijn broeder? Waarom heb je niet om de zegening van Allaah gevraagd? Was jezelf voor hem.'' 'Amir waste toen zijn gezicht, zijn handen, zijn ellebogen, zijn kieën, de uiteinden van zijn benen en de binnenkant van zijn lendendoek in een kom. Daarna werd dit water over Sahl gegoten, die samen met de mensen vertrok.'' [7]
Malik leverde ook deze ^^ hadith over, met de volgende toevoeging: ''Het boze oog is een werkelijkheid, verricht de rituele wassing voor hem.'' En hij verrichte zijn rituele wassing.'' [8]
Ibn Tawus levert over van zijn vader dat de Profeet (vrede zij met hem) gezegd heeft: ''Het boze oog is een werkelijkheid en als iets de voorbestemming vóór zou kunnen zijn, dan zou het wel het boze oog zijn. En als iemand van jullie gevraagd wordt om zich te wassen, dan moet hij dat doen.'' [9]
Het Boze Oog
Az-Zuhri heeft gezegd: ''Degene die aan de oorsprong ligt van het boze oog, wordt bevolen om een kom te brengen. Hij moet zijn hand erin stoppen, zijn mond spoelen, en het water uitspugen in de kom. Dan moet hij zijn gezicht wassen in de kom, vervolgens met zijn linkerhand water scheppen uit de kom en het over zijn linkerknie gieten [waarna het water terug] in de kom [valt], vervolgens met zijn rechterhand water scheppen uit de kom en het over zijn rechterknie gieten [waarna het water terug] in de kom [valt]. Tot slot moet hij de binnenkant van zijn lendendoek wassen, zonder de kom op de grond plaatsen, en daarna wordt dit water in één keer langs de achterkant van het hoofd gegoten van degene die getroffen is door het boze oog.
Er bestaan twee soorten boze oog: het ene is afkomstig van de mensen en het andere van de duivels.
Umm Salama levert over dat de Profeet (vrede zij met hem) bij haar een dienster zag die een zwarte kleur (Safa) in haar gezicht had en hij zei: ''Verricht ar-Ruqya over haar, want ze heeft een abnormale kleur (an-Nazra).'' [10]
Al-Husayn Ibn Mas'ud al-Fara' heeft gezegd: ''Safa wijst op een abnormale kleur die afkomstig is van de jinn (nazra) [afgeleid van nazar, de blik]. Zo zegt hij: ze is getroffen door een blik [Nazar] van de jinn. Er wordt ook gezegd dat de ogen van de duivels doordringender zijn dan de punt van een lans.''
Jabir levert over dat de Boodschapper van Allaah (vrede zij met hem) gezegd heeft: ''Het boze oog leidt de mens naar zijn graf en de kameel naar de kookpot.'' [11]
Abu Sa'id levert over: ''De Profeet (vrede zij met hem) zocht bescherming bij Allaah tegen de jinn en het boze oog van de mensen.'' [12]
Een groep van de mensen die slechts weinig kennis hebben van de Teksten en de rede, heeft het bestaan van het boze oog verworpen en zegt: ''Het zijn slechts illusies die geen enkele werkelijkheid vormen.'' Zij behoren tot de mensen die het minst weten van de Teksten en de rede, die de dikste sluiers hebben, de meest troebele natuurlijke aard en die het verst verwijderd zijn van de kennis van de zielen, de geesten, hun aard, hun handelingen en hun effect.
De verstandige mensen in de gemeenschappen - ongeacht wat hun godsdienst of hun credo is - verwerpen en ontkennen het boze oog niet zelfs als ze het niet eens zijn over de oorzaken en de gevolgen ervan.
Een groep heeft gezegd: Als de ziel van degene die aan de oorsprong ligt van het boze oog zich aanpast aan deze slechte natuurlijke aard, welt er een giftige kracht op uit zijn oog, in de richting van degene die getroffen wordt door het boze oog, en zo wordt hij door het kwaad getroffen. Ze zeggen: dat is niet verwerpelijk, net zoals de opwelling van een giftige kracht bij de slang die de mens treft en hem doodt. Dat is iets welbekend bij een bepaald soort schorpioenen: als ze hun blik op een persoon vastpinnen, sterft deze persoon en hetzelfde geldt voor degene die aan de oorsprong ligt van het boze oog,
Een andere groep heeft gezegd: Het is niet onwaarschijnlijk dat een fijne onzichtbare substantie in het oog opwelt, een persoon treft, binnendringt via de poriën van zijn lichaam en dat dit schadelijk is voor hem.
Een andere groep heeft gezegd: het is Allah die schept wat Hij wil als kwalen, als de blik van degene die aan de oorsprong van het boze oog ligt, op de persoon valt die hij beoogt, zonder enige kracht die van hem uitgaat en zonder vooraf bestaande oorzaak of gevolg.
Dat is het geloof van de mensen die de oorzaken, de krachten en de gevolgen in de wereld ontkennen. Ze hebben voor zichzelf de deur van de motieven, de gevolgen en de oorzaken gesloten en ze hebben zich verzet tegen alle verstandige personen.
Er bestaat geen twijfel over dat Allaah (Subhana wa Ta'ala) in de lichamen en de zielen verschillende krachten en natuurlijke aarden heeft geschapen en in vele ervan doeltreffende kenmerken en eigenschappen heeft geplaatst.
Een verstandige persoon kan het effect van geesten op het lichaam niet ontkennen, aangezien het zichtbaar en tastbaar is. Je ziet hoe het gezicht erg rood wordt, als het bekeken wordt door iemand die schaamte en verlegenheid inboezemt. Het wordt ook erg geel als het bekeken wordt door iemand die angst inboezemt. De mensen hebben gezien hoe personen ziek werden en hoe krachten verzwakten omwille van een blik. Dit is allemaal door de invloed van de zielen. Omwille van hun sterk verband met het oog, wordt de daad aan het oog toegeschreven, terwijl deze laatste niets gedaan heeft, maar het de ziel is die handelt. De zielen verschillen in hun aard, krachten, eigenschappen en bijzonderheden. Zo schaadt de ziel van de jaloerse persoon duidelijk iemand die benijd wordt en daarom heeft Allaah (Subhana wa Ta'ala) Zijn Boodschapper (vrede zij met hem) bevolen om bescherming te zoeken bij Hem tegen het kwaad hiervan.
De invloed van de jaloerse persoon op het ongeluk van de benijde persoon is iets wat enkel ontkend wordt door iemand die buiten de menselijke werkelijkheid leeft. Dat is de basis van de schade door het boze oog, want de slechte en jaloerse ziel neemt deze slechte aard aan die de benijde persoon ontmoet, en deze heeft een impact op die persoon, omwille van deze eigenschap. Het valt het best te vergelijken met een slang, want het gif wordt met kracht binnenin de slang gehouden. Als hij dan zijn vijand ontmoet, welt daaruit een geweldige kracht op en neemt het een slechte en schadelijke aard aan. Sommigen hebben een aard die zo krachtig en groot is, dat ze een miskraam of blindheid kunnen veroorzaken, zoals de Profeet (vrede zij met hem) gezegd heeft over de slang met de gesneden staart en de slang met twee strepen: ''Ze veroorzaken blindheid en miskramen.'' [13]
Sommigen hebben een invloed op de mens enkel met een blik, zonder rechtstreeks verband, omwille van de kracht van het kwaad van deze ziel en zijn doeltreffende slechte natuurlijke aard.
Het effect is niet afhankelijk van lichamelijk contact, zoals de mensen denken die slechts weinig kennis hebben van de natuurlijke aard en de Wetgeving. Maar het kan wel ontstaan door contact, een ontmoeting, een visoen, de ziel die zich richt tot de persoon op wie ze kan inwerken, gedenkingsformules, ar-Ruqya, formules om bescherming te zoeken, illusies of verbeelding.
De invloed van de ziel van degene die aan de oorsprong ligt van het boze oog, is niet beperkt tot de blik, want het kan om een blinde persoon gaan aan wie iets beschreven wordt waarop zijn ziel een invloed heeft, zelfs zonder dit te zien, en velen van degenen die aan de oorsprong liggen van het boze oog, hebben een invloed op degenen die ze beogen, zonder hen echter te zien.
Allaah (Subhana wa Ta'ala) zegt tegen Zijn Profeet (vrede zij met hem):
''En bijna zouden degenen die niet geloven jou omverwerpen met hun blikken, wanneer zij de Koran horen. En zij zeggen: ''Voorwaar, hij is zeker bezeten!'' [14]
Ook zegt Allaah (Subhana wa Ta'ala) het volgende:
''Zeg: ''Ik zoek bescherming bij de Heer van de dageraad, tegen het kwaad dat Hij geschapen heeft, tegen het kwaad van de donkere nacht wanneer hij aanbreekt, tegen het kwaad van degenen die op knopen blazen en tegen het kwaad van een jaloerse persoon wanneer hij jaloers is.'' [15]
Elke persoon die aan de oorsprong ligt van het boze oog is jaloers, maar niet elke jaloerse persoon ligt noodzakelijkerwijs aan de oorsprong van het boze oog. En aangezien 'de jaloerse persoon' een ruimere benaming is dan 'datgene die aan de oorsprong ligt van het boze oog', omvat het zoeken van bescherming bij Allaah tegen de eerste, des te meer ook de tweede. Het zijn pijlen die worden afgeschoten door de ziel van de jaloerse persoon of van degene die aan de oorsprong ligt van het boze oog, in de richting treffen hem soms en missen hem soms, en als ze hem treffen terwijl hij blootgesteld is, zonder bescherming, zullen ze zeker een invloed op hem hebben en kunnen ze zelfs terugkeren naar degene die ze heeft afgeschoten, net zoals dat bij werkelijk afgeschoten pijlen mogelijk is. De ene is afkomstig van de geesten en de zielen en de andere van de lichamen, en dit is niet enkel afkomstig van de zielen en de geesten, maar ook van de lichamen en de gestalten.
Smeekbeden tegen het Boze Oog
Het boze oog ontstaat uit de verbazing van degene die ervan aan de oorsprong ligt, die gevolgd wordt door de slechte aard van zijn slechte ziel. Vervolgens rekent deze op de blik die naar het slachtoffer gericht wordt, om zijn pijlen af te schieten. De mens kan het slachtoffer zijn van zijn eigen boze oog, of aan de oorsprong liggen van het boze oog zonder het te willen, maar op natuurlijke wijze, en dat is de laagste vorm van het menselijke boze oog. Onze metgezellen en andere rechtsgeleerden hebben gezegd: ''Degene die hierom bekendstaat, moet worden tegengehouden door de imam en hij moet hem zijn levensvoorzieningen garanderen tot aan zijn dood.'' En dat is de correcte mening, zonder twijfel.
De Profeet (vrede zij met hem) behandelde dit kwaad op verschillende manieren:
Sahl Ibn Hunayf levert over: ''We kwamen voorbij een waterloop en ik heb me erin gewassen, maar daarna kreeg ik koorts. Ze vertelden de Boodschapper van Allaah (vrede zij met hem) wat mij overkomen was en hij zei: ''Beveel Abu Thabit om bescherming te zoeken bij Allaah.'' Ik zei: ''O meester! Is ar-Ruqya nuttig? Hij zei: ''Geen ruqya behalve als het voor boze oog en de beet van een giftig dier is.'' [16]
Tot de formules van bescherming en ar-Ruqya behoort het veelvuldig reciteren van de twee ''beschermende'' soera's (al-Falaq en an-Nas), al-Fatiha, het Troonvers en de formules om bescherming te zoeken die overgeleverd werden door de Profeet (vrede zij met hem), waaronder: ''Ik zoek bescherming in de volmaakte woorden van Allaah tegen het kwaad dat Hij geschapen heeft.'' ''Ik zoek bescherming in de volmaakte woorden van Allaah tegen elke duivel en giftig dier en tegen elk boos oog.'' ''Ik zoek bescherming bij de volmaakte bepalingen van Allaah - waaraan niemand kan ontsnappen, of hij nu verdorven of vroom is - tegen het kwaad van wat Hij geschapen, gevormd en verwezenlijkt heeft, tegen het kwaad van wat uit de hemel neerdaalt, tegen het kwaad dat ernaar opstijgt, tegen het kwaad van wat op aarde gezaaid is, tegen het kwaad van wat eruit voortkomt, tegen het kwaad van de beproevingen van de nacht en de dag, en tegen het kwaad van elke persoon die aan de deur klopt, behalve als hij komt voor iets goed, o Meest Barmhartige.'' ''Ik zoek bescherming in de volmaakte woorden van Allaah tegen Zijn woede, [Zijn bestraffing], het kwaad van Zijn schepselen, de influisteringen van de duivels en hun aanwezigheid aan mijn zijde.'' ''O Allaah! Ik zoek mijn bescherming bij Uw Edele Aangezicht en Uw volmaakte woorden tegen het kwaad van U bij de voorhoofdslok grijpt. O Allaah! U bent Degene Die de zonde en de schulden doet verdwijnen. O Allaah! Uw legers kunnen niet overheerst worden en Uw belofte kan niet tegengehouden worden, geprezen en verheerlijkt bent U en alle lof zij U!'' ''Ik zoek bescherming bij Allaah, de Geweldige, voor Wie niets groter is, Zijn volmaakte woorden, die noch de vrome noch de verdorven persoon kunnen overschrijden, en Zijn Schone Namen - deze die ik ken en deze die ik niet ken - tegen het kwaad van wat Hij geschapen, gevormd en verwezenlijkt heeft en tegen het kwaad van elke persoon van wie ik het kwaad niet kan verdragen, en tegen het kwaad van elke slechte persoon die U bij zijn voorhoofdslok houdt. Mijn Heer bevindt Zich zeker op een rechte weg.'' ''O Allaah! U bent mijn Heer, niets of niemand is het waard om aanbeden te worden behalve U, in U plaats ik mijn vertrouwen, U bent de Heer van de verheven Troon. Wat Allaah wil, is, En wat Hij niet wil, is niet. Er is geen kracht noch macht dan bij Allaah. Ik weet dat Allaah bekwaam is tot alles en dat Hij alles omvat met zijn kennis, Hij somt alles op. O Allaah! Ik zoek bescherming bij U tegen het kwaad van mijn ziel, het kwaad van satan en zijn polytheïme en het kwaad van elk rijdier dat U bij zijn voorhoofdslok houdt. Mijn Heer bevindt Zich zeker op een rechte weg.''
Je kunt ook deze smeekbede (dua) zeggen:
''Ik zoek bescherming bij Allaah, behalve Wie er geen godheid het waard is om aanbeden te worden. Ik zoek mijn toevlucht bij mijn Heer en de Heer van alle zaken, ik plaats mijn vertrouwen in de Levende Die niet sterft en ik weer het kwaad af zonder kracht of macht dan bij Allaah. Allaah is voldoende voor mij en wat een goede waker is Hij. Mijn Heer is voldoende voor mij tegenover de dienaren, mijn Schepper is voldoende voor mij tegenover de schepselen, Degene Die voorziet in de levensvoorzieningen is voldoende voor mij tegenover degenen aan wie dit geschonken wordt, Degene Die voldoende is voor mij, is voldoende voor mij. Degene Die de Heerschappij heeft over alle zaken, Hij biedt een toevlucht en niemand kan een toevlucht bieden tegenover Hem, Allaah is voldoende voor mij en dat is voldoende. Allaah hoort degene die Hem aanroept en er is behalve Allaah geen enkel doel. Allaah is voldoende voor mij, er is geen godheid die het waard is om aanbeden te worden dan Hij, ik plaats mijn vertrouwen in Hem en Hij is de Heer van de verhevenen Troon.''
Wie deze smeekbeden en beschermingsformules uitprobeert, zal vaststellen dat ze nuttig zijn en dat ze onvermijdelijk noodzakelijk zijn, want ze verhinderen het effect van het boze oog om zijn doel te bereiken. En als het toch zijn doel bereikt, weren ze dit af volgens het geloof van degene die ze uitspreekt, de kracht van zijn ziel, zijn bereidheid, zijn vertrouwen in Allaah en de standvastigheid van zijn hart. Ze zijn een wapen en het wapen is afhankelijk van degene die het draagt.
Als degene die aan een oorsprong ligt van het boze oog vreest dat hij de beoogde persoon zal schaden, moet hij zijn kwaad verdrijven door te zeggen: ''O Allaah, schenk hem Uw zegening'' zoals de Profeet (vrede zij met hem) zei tegen 'Amir Ibn Rabi'a toen hij Sahl Ibn Hunayf met het boze oog trof: ''Waarom heb je niet om de zegening van Allaah gevraagd?'' Dit betekent: waarom heb je niet gezegd: ''O Allaah, schenk hem uw zegening''?
Eén van de zaken die de effecten van het boze oog verdrijven, is zeggen: ''Wat Allaah heeft gewild, er is geen kracht noch macht dan bij Allaah''. Hisham Ibn 'Urwa levert over volgens zijn vader dat, als hij iets zag wat hem beviel of als hij in één van zijn tuinen binnenkwam, hij zei: ''Wat Allaah heeft gewild, er is geen kracht noch macht dan bij Allaah''.
Nog een remedie is de Ruqya die verricht werd door Jibril ('alaihi salam) voor de Profeet (vrede zij met hem) en die overgeleverd werd door Muslim: ''In de naam van Allaah verdrijf ik alles wat jou kan schaden, al het kwaad dat afkomstig is van de slechte zielen en van het boze oog van de jaloerse personen. Moge Allaah je genezen. In de naam van Allaah, ik verdrijf [elk kwaad dat jou treft].'' [17]
Een groep vrome voorgangers was van mening dat je Koranverzen mocht schrijven,om ze daarna te laten opdrinken [nadat het blad in water werd ondergedompeld] door degene die getroffen is door het boze oog.
Mujahid zei: ''Het kan geen kwaad om Koranverzen te schrijven, om dit geschrift vervolgens in water onder te dompelen en de zieke van dit water te laten drinken'' en hetzelfde wordt overgeleverd van Abu Qilaba. Er wordt overgeleverd dat Ibn 'Abbas beval dat voor een vrouw die een moeilijke bevalling had, Koranverzen opgeschreven werden, dat ze in water gespoeld werden en dat ze met dit water gewassen werd en ze ervan moest drinken.
Ayyub levert over: ''Ik heb gezien hoe Abu Qilaba Koranverzen schreef, dit vervolgens met water afspoelde en het water liet drinken door een lijdende man.''
Er wordt ook aan degene die aan de oorsprong ligt van het boze oog bevolen om zijn lichaamsplooien, zijn ledematen en de binnenkant van zijn lendendoek te wassen. Over dit laatste vinden we twee meningen terug:
De eerste is dat het om de geslachtsdelen gaat
De tweede is dat dit wijst op de binnenkant van zijn lendendoek, die zijn lichaam aan de rechterzijde raakt.
Daarna wordt het water in één keer langs achter over het hoofd van de getroffen man gegoten. Dat is iets wat de remedies van de artsen niet kunnen bereiken, en het zal geen gunst bevatten voor degene die het ontkent, ermee spot, eraan twijfelt of het uitprobeert zonder te geloven dat het gunstig zal zijn voor hem.
Misschien zitten er in de natuurlijke aard eigenschappen waarvan de artsen helemaal de oorzaken niet kennen en die zelfs het begrip te boven gaan, terwijl de atheïsten en de onwetenden onder hen de eigenschappen van de Wetgeving ontkennen, hoewel de behandeling met dit wassen erkend wordt door het gezond verstand die zijn gegrondheid toegeeft. Weet echter dat het tegengif van het slangengif in zijn eigen vlees schuilt, en dat de remedie tegen de invloed van de dolle ziel schuilt in het bedaren van haar woede en het doven van haar vuur, door je hand op die persoon te plaatsen en over hem te wrijven, om zo zijn woede te doen bedaren. Het is als een man die een brandende toorts naar jou wil gooien, maar je giet er water over, terwijl hij hem nog steeds in de hand houdt, tot hij uitgedoofd is. Daarom wordt degene die aan de oorsprong van het boze oog ligt bevolen om te zeggen: ''O Allaah, schenk hem Uw zegening'', zodat hij deze slechte natuurlijke aard afweert door de smeekbede, die goed is voor degene die door het boze oog getroffen wordt, want de remedie voor iets schuilt in zijn tegengestelde.
Aangezien deze slechte natuurlijke aard verschijnt op de fijnste plaatsen van het lichaam - want ze probeert erin te dringen - vindt ze geen fijnere plaats dan de lichaamsplooien en de binnenkant van de lendendoek, meer bepaald als dit wijst op de intieme delen. Als je deze plaatsen wast, verdwijnen hun invloed en hun effecten. Meer nog, deze plaatsen zijn eigen aan de duivelse geesten. Het voornaamste is dat je zoals je ze wast met water, dit vuur gedoofd wordt en het gif verdwijnt.
Anderzijds zal het wassen ook een effect hebben op het hart, via de fijnste en meest doordringbare plaats van alle plaatsen, en dat zal dit vuur en vergif doden met water. Zo zal de persoon die getroffen wordt door het boze oog, genezen, net zoals wanneer je een giftig dier doodt nadat hij gebeten heeft. Zijn effecten op het slachtoffer nemen af en het slachtoffer komt tot rust, want de ziel van het dier doet het effect van het gif en de komst ervan bij het slachtoffer toenemen. Als het dier gedood wordt, zal de pijn afnemen. Dit is zo gebleken, zelfs als dit ook te wijten is aan de vreugde van het slachtoffer en zijn blijdschap om te zien hoe zijn vijand sterft, wat de natuurlijke aard sterker maakt tegen de pijn en deze verdrijft.
Samengevat doet het wassen van de persoon die aan de oorsprong ligt van het boze oog deze natuurlijke aard die van hem uitgaat verdwijnen, maar dit is enkel nuttig als zijn ziel zich aanpast aan deze manier van tewerk gaan. Als er gevraagd wordt: de gegrondheid van het wassen is gebleken, maar wat is de gegrondheid van het feit dit water over de getroffen persoon te gieten? Dan antwoorden we: dit is erg geschikt, want het water heeft deze aard van vuur gedoofd en heeft deze slechte toestand bij de verrichter doen verdwijnen. Op dezelfde manier dat dit water het bij de verrichter heeft uitgedoofd, zal het dit op de getroffen plaats uitdoven, nadat het de verrichter heeft geraakt. Water waarmee verhit ijzer wordt uitgedoofd, wordt gebruikt in verschillende natuurlijke remedies die vermeld worden door artsen. Het is dus niet vreemd dat je datgene waarmee je de natuurlijke aard van vuur gedoofd hebt bij degene die aan de oorsprong ligt van het boze oog, gebruikt in een remedie die geschikt is voor deze kwaal.
Over het algemeen is de geneeskunde van de naturalisten en hun behandeling tegenover de Profetische behandeling vergelijkbaar met hun geneeskunde tegenover de gewone remedies, of zelfs minder, want het verschil tussen gen en de profeten is veel groter dan het verschil tussen hen en de aanhangers van de gewone remedies, op een onvoorstelbare manier.
Het broederschapsverbond tussen de wijsheid en de wet is jou zo duidelijk geworden, evenals het feit dat de ene nooit in strijd is met de andere. Het is Allaah Die leidt wie Hij wil naar datgene wat juist is, en Hij opent alle deuren voor degene onophoudelijk aan de deur van het succes aanklopt. Hij bezit de overvloedige gunsten en de welsprekende argumenten.
Eén van de remedies en de manieren om zich hiertegen te wapenen, is het feit de schoonheid te verbergen van degene voor wie je het boze oog vreest, met alles wat hem daarvan verwijdert, zoals al-Baghawi heeft vermeld in Sharh as-Sunna: '' 'Uthman (RadhiAllaahu 'anhu) zag een mooie jongen en zei: ''Maak de kuiltjes in zijn wangen zwart, zodat hij niet getroffen wordt door het boze oog''.''
Al-Khattabi heeft in Gharib al-Hadith gezegd: '' 'Uthman (radiAllahu 'anhu) zag een jongen die getroffen werd door het boze oog en zei: ''Maak de kuiltjes in zijn wangen zwart.'' In verband hiermee vinden we ook de hadith van 'A'isha (radiAllahu 'anha) die overlevert dat op een dag de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) een preek gaf en een zwarte tulband op zijn hoofd droeg. [18]
En daarom zei een dichter over het boze oog:
Hoe erg heeft de volmaakte man nood
Aan een gebrek dat hem beschermt tegen het boze oog
Nog iets wat het boze oog afweert, is wat vermeld wordt door Abu 'Abd Allah as-Saji die overlevert dat hij op reis was voor de bedevaart of een expeditie, op een beweeglijk kameel. Eén van zijn reisgezellen was een man die aan de oorsprong lag van het boze oog en die heel vaak naar iets keek en het aantastte. Abu 'Abd Allah kreeg de raad om zijn kameel weg te houden van deze man, en hij antwoordde: ''Hij kan mijn kameel niets maken''. Toen werd deze man ingelicht over wat hij gezegd had, dus wachtte hij op een moment dat Abu 'Abd Allah afwezig was. Hij naderde de kameel en keek naar het dier, dat begon te schudden en op de grond neerviel. 'Abd Allah kwam terug en ze vertelden hem dat de man de kameel getroffen had met het boze oog en dat ze daar nu zo lag, zoals hij haar zag. Hij zei: ''Toon me hem!'' Hij werd hem getoond, hij ging voor hem staan en zei: ''In de naam van Allaah, een onneembare gevangenis, een harde steen, een brandende vallende ster. Ik stuur het boze oog terug naar degene die ervan aan de oorsprong lag en ook naar degene die hem het dierbaarst zijn.''
Allaah (Subhana wa Ta'ala) zegt:
[Kijk dan nog een keer, zie je een afwijking? Kijk dan nog eens tweemaal: je zult je ogen nederig neerslaan, terwijl ze vermoeid zijn.] [19]
Op dat moment welden de twee pupillen van de verrichter van het boze oog op en de kameel stond op, zonder aan enige kwaal te lijden.
Bronvermeldingen, notitie's van: Behandeling van het Boze Oog:
[1] Muslim (2188)
[2] Om duidelijk te blijven, zullen we de term ar-Ruqya behouden. Dit betekent een behandeling met Koraanrecitatie, gedenkingsformules en smeekbeden die in dat opzicht werden overgeleverd.
[3] Muslim (2196)
[4] Sahieh Abu Dawud (3880)
[5] Sahieh Al-Boekharie (5738) en Muslim (2195)
[6] As-Sahiha (1252)
[7] Sahih Ibn Maja (2844)
[8] Al-Muwatta' (2/938), authentiek verklaard door al-Arna'ut
[9] 'Abd ar-Razzaq in Al-Musannaf, authentiek verklaard door al-Arna'ut
[10] Sahieh Al-Boekhari (5739) en Muslim (2197).
[11] As-Sahiha (1249)
[12] Sahih at-Tirmidhi (2058)
[13] Sahieh Al-Boekhari (32979) en Muslim (2233).
[14] Koran, S. al-Qalam, v. 51.
[15] Koran, S. al-Falaq, v. 1-5
[16] Abu Dawud (3888). De overleveringsketen van deze hadith is zwak.
[17] Muslim (2185)
[18] Al-Arna'ut zegt dat de hadith niet voorkomt in de Musnad van 'A'isha zoals de auteur heeft beweerd, maar dat er veel andere authentieke hadith gevonden worden die vermelden dat de Profeet (SalAllaahu 'Alaihi wa sallam) een zwarte tulband droeg.
[19] Koran, S. al-Mulk, v. 3-4
Opmerking: De informatie op onze site is enkel ter informatie en vervangt niet het advies van een arts of apotheker. Raadpleeg bij ziekte, twijfel of gebruik van geneesmiddelen altijd je arts.
Verder raden wij een ieder die geïnteresseerd is in meer over ar-Roqya, Het boze oog of welke vorm van ziekte dan ook het boek van de broeder van Soennah Dokter (De handleiding tegen sihr, bezetenheid en het boze oog). Deze kunt u kunt downloaden via de volgende link:
http://soennah-dokter.nl/wp-content/uploads/2016/07/De-handleiding-tegen-sihr-bezetenheid-en-het-boze-oog-1.pdf